Aston Martin
Het merk van James Bond. Prachtige wagens.
De Aston Martin DBS V8 met mechanische injectie
Maar de meest problematische is toch wel de DBS. Deze beschikt over een prachtige V8 motor. Een goed ontwikkelde motor met hier en daar wat schoonheidsfoutjes in de mechaniek. Deze zijn echter goed op te lossen door de firma waarmee ik samenwerk aan deze auto's.
Het belangrijkste probleem zit hem in het brandstofsysteem. Er zit een mechanisch inspuit systeem op. Deze systemen kunnen nog maar bij enkele bedrijven afgesteld worden tegen zeer hoge kosten. En garantie tot aan de voordeur. Je weet wat dat betekend. Toen de auto nieuw was werkte het. Nu zijn deze auto's 40 jaar oud. En juist nu kunnen we veel meer bereiken met moderne elektronica. Tijd voor een EFIgnition retrofit.
Het typeplaatje schept verwachtingen
Samen met de Firma Hovri in Tynaarlo werk ik regelmatig aan deze auto's. Het mechanische inspuitsysteem wordt zorgvuldig uigebouwd, geconserveerd, verpakt en aan de klant terug gegeven zodat de auto altijd nog terug gebracht kan worden naar originele toestand. Al denk ik niet dat iemand dat zou willen.
Fijnafstelling aan de unieke gaskleppen van deze DBS na installatie van de EFIgnition
De motor wordt voorzien van een triggerwheel op de krukas pulley met bijbehorende krukas positie sensor. In de originele mechnische injectorgaten worden nu de moderne Bosch EV14 elektrische injecotren geplaatst. Een nieuwe custom made fuel-rail zorgt voor de brandstof distributie naar de injectoren. Verder worden de nodige sensoren zoals een gasklep positie sensor, koelvloeistof temperatuur sensor, MAP sensor, lucht temperatuur sensor en breedband lambda sonde geplaatst.
Vervanging van de standaard luchtomloopklep door een stappenmotor
Voor de ontsteking bestaat de keuze uit een enkele bobine met verdeler, een verdelerloos ontsteking systeem of een bobine per cilinder. Uit cosmetisch oogpunt wordt meestal gewerkt met de standaard verdeler, maar de timing van de vonk komt nu via de krukas positie sensor uit de EFIgnition hetgeen al een veel beter lopende motor en meer controle geeft. Voor de stationairloop wordt een stappenmotor geplaatst.
Opgeruimde en volle motorruimte in de Aston Martin DBS V8
Uiteindelijk is van het resultaat weinig te zien. De bedrading laat zich gemakkelijk verstoppen en de toegevoegde onderdelen zouden ook uit de fabriek van Aston Martin gekomen kunnen zijn. Het verschil in motorloop is echter wel overdonderend. De motor kan nu opeens op een stochiometrisch mengsel draaien zonder zijn stabiliteit te verliezen. Het brandstofverbruik en de emissie neemt enorm af. De vermogenstoename is lastig aan te tonen met zo'n potente V8 zonder je rijbewijs te verliezen of van de weg te raken. Maar het zal er zeker zijn. De motor reageert fijn en alert op het gas. Kent een uitstekende koudstart en doet precies wat van hem verwacht wordt.
Op zich is de Aston Martin DBS V8 niet ingewikkelder om te bouwen naar een EFI systeem dan andere motoren. De bijzonderheden zitten hem in:
- de vervaardiging van de fuel-rails
- het plaatsen van de injectoren
- het plaatsen van het triggerwheel en bijbehorende sensor
- De aansluitng van de MAP sensor op de juiste plaats, deze aansluiting mag niet in het omlooplucht kanaal
- Synchroon-afstelling van de ingewikkelde gaskleppen
Een ander leuk project betreft een Aston Martin Lagonda.
De geweldig mooie neus van de Aston Martin Lagonda
Een zeer indrukwekkende auto. Met ook weer zo'n fantastische V8 in de motorruimte.
De enorme V8 van de Aston Martin Lagonda
Ook deze auto is omgebouwd naar elektronische brandstof injectie en verdelerloze ontsteking. Deze loopt nu uitstekend. Binnenkort zullen er wel meer foto's opduiken van deze heel bijzondere Lagonda. Er is er namelijk maar een zoals deze..
Een hele verzameling Lagonda's!
De eigenaar heeft er nog een paar staan, deze zullen op termijn ook wel aan de beurt komen, verwacht ik.