Nokkenas opnemer

Meestal wordt er een HALL sensor gebruikt als nokkenas opnemer. Maar een VR sensor werkt ook uitstekend (Ford Zetec, Duratec, Toyota Supra).

Sequentiele injectie

Als we vol-sequentieel willen inspuiten of ontsteken dan hebben we een nokkenas sensor nodig. De nokkenas sensor verteld de ECU in welke slag de betreffende cilinder zich bevind (inlaatslag of arbeidslag).

Het voordeel van vol-sequentiele injectie is dat de motor iets rustiger stationair loopt, wat vlotter oppakt, minder uitstoot heeft en wat zuiniger is. We spuiten de benzine in op precies het moment wanneer het nodig is. Dit is normaal net voor het openen van de inlaatklep. Dan heeft de benzine nog de tijd te verdampen en te mengen, maar is er geen turbulentie meer van andere cilinders in het spruitstuk.

Sequentiele ontsteking (Coil On Plug)

Het voordeel van vol-sequentiele ontsteking is dat de bobine's alleen aangezet worden wanneer nodig. Dit scheelt warmte. Als de motor op zeer hoge toerentallen gebruikt wordt, kan dit belangrijk zijn voor de bobiine's. Technisch gezien werkt een DIS ontsteking, of "Wasted Spark" even goed. Het warmte probleem treed pas op bij toerentallen hoger dan 10.000.

Odd-Fire

Bij Odd-fire V6 motoren (De PRV motoren uit de Peugeot 504/604, Volvo 260, Renault en Alpine, DeLorean, Maserati C114) MOET de fase bekend zijn. Of je nu een verdeler, dual dizzy of Coil per Plug gebruikt. Door de 90 graden blokhoek op een 120 graden versprongen kruktap is de ontsteking verdeeld in een ongelijke 90-150 graden interval. Als we de juiste slag van de motor niet kennen zal de ontsteking niet op tijd kunnen plaatsvinden en kunnen deze motoren ernstige schade oplopen. De EFIgnition ondersteund odd-fire ontsteking.

Triggerwheel

Het triggerwheel op de nokkenas bevat slechts 1 tand. De sensor zal deze zien net voordat de missende tand(en) van het krukas triggerwheel voorbij komt. Op dat moment komt cilinder 1 in de arbeid slag.

Heeft het triggerwheel meer dan 1 tanden, dan kan er gebruik gemaakt worden van "polling". De ECU kijkt nu of het signaal hoog- of laag is tijdens de missende tand(en) van de krukas. De overige tanden worden genegeerd.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel