Austin Healey

Wel eens met een echt goed rijdende Austin Healey 3000 gereden?

Austin Healey EFI

De Austin Healey 3000 van de heer Morskate

Eentje waarbij je nooit meer onder de motorkap hoeft te zijn voor een afstelling van de carburateurs of ontsteking? Eentje die fijn schakelt, goed stuurt, remt en rijdt? Eentje waar je je vrouw mee kan laten rijden zonder dat ze moeite heeft met de bediening? Het kan. En het is een fantastische ervaring.

De motor is voorzien van een nieuw inlaatspruitstuk met 1 centrale gasklep met potentiometer, 6 injectoren, stappenmotor, gecombineerde MAP / Inlaatlucht temperatuur sensor. Er is een nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor geplaatst en er is een lambda sonde in de uitlaat geplaatst. De ontsteking wordt verzorgd door een verdelerloze DIS bobine. De timing van de vonk en het lucht/brandstofmengsel wordt verzorgd door de EFIgnition ECU (Engine Control Unit). We kunnen het er lang over hebben.

Maar... Beelden spreken voor zich.

 

Austin Healey intake manifold / inlaat spruitstuk

Het inlaatspruitstuk in aanbouw

Austin Healey kabelboom / Wiring loom

Kabelboom in aanbouw

Austin Healey 3000 EFI

Het eindresultaat

Dit is oprecht een resto-mod in zijn beste vorm.

Dat het vermogen toegenomen is, spreekt voor zich. Het verbruik is minder afgenomen dan verwacht. Maar dat komt vermoedelijk omdat het zo ontzettend leuk accelereren is met deze wagen. De auto produceert onder de 200ppm HC en loopt op minder dan 1% CO. Dat is voor een dergelijke motor zonder kathalysator enorm schoon.

Op zich verschilt deze motor niet van andere projecten. Ze is even moeilijk of makkelijk om te bouwen als andere motoren. Er waren een paar details die het interessant maakten:

  • Het inlaatspruitstuk is custom build.
  • De diameter van de aanvoerleiding van de tank is onvoldoende voor het injectie systeem. Uiteindelijk is er een "swirl-pot" bijgeplaatst. Een elektrische carburateur pomp vult het buffertankje. In het buffertankje zit eenhogedrukpomp welke de injectoren voorziet van voldoende brandstof.
  • Er moest een gaatje in het blok geboord worden voor de koelvloeistof temperatuur sensor. Deze kan naast de thermostaat en dit is niet heel spannend.

Geinteresseerd in een dergelijke ombouw ? Wij kunnen u ermee helpen of de complete ombouw voor u uitvoeren.

Lees ook het artikel over de ombouw uit het Austin Healey clubmagazine.

 

Benodigdheden

  • ECU + Kabelboom
  • Triggerwheel + krukas positie sensor
  • Inlaat spruitstuk
  • Gasklephuis met gasklep positie sensor
  • Koelvloeistof temperatuur sensor
  • MAP sensor met gecombineerde Lucht temperatuur sensor
  • Breedband lambda sensor
  • Bosch EV14 injectoren
  • 6C DIS bobine met bougiekabels
  • Stappenmotor
  • Installatie pakket

Proefdraaien met een nieuwe Austin Healey 3000 motor met EFI ombouw.

Er is een PiperCams Rally 300 nokkenas gemonteerd op deze motor.

Close-up van de bedrading in aanbouw.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel