Alfa Romeo

Nord motor

Alfa Romeo Nord

Een prachtig voorbeeld van een Alfa Romeo Nord Twin-Spark met ITB's, injectie en verdelerloze ontsteking.

De Nord motor is een aluminium viercilinder met dubbele nokkenas. 8 kleppen. Ontwikkeld in 1954 en in produktie geweest tot 1997. Deze motor is gebruikt in bijna alle klassieke modellen van Alfa Romeo. De meest bekende zijn de Alfa Romeo Giulietta, de GTV, Alfetta, Spider, 75 Turbo en zelfs in de 155 en 164. De latere modellen van deze motor hadden al het L-jetronic systeem met een 60-2 triggering op de krukas en elektrische injectoren. De oudere modellen met carburateur zijn dus heel gemakkelijk om te bouwen naar injectie met behulp van het EFIgnition systeem en wat donor onderdelen van de nieuwere motor.

Alfa Romeo Nord Triggerwheel

Het belangrijkste onderdeel voor een goede motorsturing: De krukas pulley met 60-2 triggering en inductieve krukas positie opnemer

Maar ook de nieuwere versies profiteren aanzienlijk door het toepassen van betere elektronica, het vervangen van de ristrictieve luchtweger door een MAP sensor en het toepassen van verdelerloze ontsteking. De Alfa Romeo Nord motor in Turbo variant hebben wij zonder verdere versterkingen op het circuit ruim boven de 300 pk zien leveren. Zonder kapot te gaan!

Alfa Romeo Nord Turbo

Twin spark

Sommige "tuners" laten de aansturing van de 2e bougie achterwege. Het maakt niet uit, stellen ze. De werkelijke reden is dat hun gebruikte apparatuur de 2e bobine niet kan sturen of de kennis ontbreekt om deze correct aan te sluiten. De ingenieurs van Alfa Romeo hadden niet zomaar een 2e bougie geplaatst in de verbrandingsruimte. Het vlamfront verspreid zich veel sneller in de verbrandingskamer waardoor de ontsteking circa 10 graden later moet worden gezet om de piekdruk op het juiste moment te krijgen. De zuiger wordt minder tegen gewerkt in zijn opgaande (compressie) slag. Het rendement van de motor neemt daardoor toe. De EFIgnition kan tot 12 bobine's aansturen, dus is de Twin-Spark motor totaal geen probleem.

Alfa Romeo Nord Twinspark

 

VVT 

De latere versies hadden Variable Valve Timing. Het systeem werd door Alfa Romeo "variatore di fase" genoemd. Daarmee krijgt de motor een bredere powerband (hoog koppel over een breder toerenbereik door de nokkenas hydraulisch te verdraaien. Een elektrische afsluiter in een oliekanaal zorgt voor het inschakelen. De VVT is uitstekend aan te sturen met de EFIgnition.

Benodigdheden

  • ECU + Kabelboom
  • 60-2 pulley en krukas positie sensor van Alfa Romeo
  • Gasklep positie sensor
  • Koelvloeistof temperatuur sensor
  • MAP sensor
  • Lucht temperatuur sensor
  • Breedband lambda sensor
  • EV14 injectoren voor het beste resultaat
  • 1x DIS bobine + kabelset voor de normale motoren, 2x DIS bobine + kabelsets voor de Twin-Spark motoren
  • Stappenmotor
  • Boost-control solonoid voor de turbo-motoren
  • Installatie pakket

De V6 Busso motor

Alfa Romeo V6 24V GTA

De 60 graden V6 motor is er in diverse varianten. De meest eenvoudige is de 2.0 liter met 12 kleppen. Deze komt bijvoorbeeld voor in de klassieke GTV en de 75. De meest krachtige is de 3.2 liter 24V. Daartussen zitten ook nog interessante varianten zoals de 2.0 24V Turbo van de 916 GTV. Het is een mooi gebouwde "even fire" motor. De latere modellen hadden standaard een 60-2 triggerwheel op de krukas. Dus ook de zeer vroege modellen zijn erg gemakkelijk op injectie om te bouwen. We hebben aan deze motoren gewerkt in onder andere de Alfa Romeo GTV (zowel het klassieke model als de 916), De SZ, een 155 racer's en nog veel meer modellen. Het is een prachtige motor om te zien. En op een EFIgnition systeem draaien ze fantastisch.

Alfa Romeo 155 Racer met 3.2 V6 24V Busso

De Alfa Romeo 155 is er nooit geweest in V6 uitvoering. De EFIgnition systemen maken de motorswap eenvoudiger en de motor draait beter en krachtiger dan op het originele motormanagement systeem.

Benodigdheden

  • ECU + Kabelboom
  • 60-2 pulley en krukas positie sensor van Alfa Romeo
  • Gasklep positie sensor
  • Koelvloeistof temperatuur sensor
  • MAP sensor
  • Lucht temperatuur sensor
  • Breedband lambda sensor
  • EV14 injectoren voor het beste resultaat
  • 1x 6C DIS bobine + kabelset of 6 penbobine's. Indien de bobine's van Alfa Romeo worden gebruikt zijn er 2x3 kanaals ontstekingdrivers benodigd
  • Stappenmotor
  • Boost-control solonoid voor de turbo-motoren
  • Installatie pakket

De Boxer motoren

Zelfs de 1.4 boxer uit de Alfa Romeo Alfasud en 33 is voorzien van een EFIgnition. Een heerlijke motor die gemakkelijk toeren maakt. Trapt het gemakkelijk boven de 150 pk wat een hoop is voor een dergelijk klein motortje.

Alfa Romeo 33 racer

Deze Alfa Romeo 33 beschikt over meer dan 150 pk uit een 1.4 motortje.

 

Benodigdheden

  • ECU + Kabelboom
  • 60-2 pulley en krukas positie sensor van Alfa Romeo of een 36-1 universeel triggerwheel met universele sensor.
  • Gasklep positie sensor
  • Koelvloeistof temperatuur sensor
  • MAP sensor
  • Lucht temperatuur sensor
  • Breedband lambda sensor
  • EV14 injectoren voor het beste resultaat
  • 1x DIS bobine + kabelset
  • Stappenmotor
  • Installatie pakket

De Twin Spark motoren:

De nieuwere Twin Spark motoren kom je tegen in de Alfa Romeo 155, 145, 146. Het zijn goed uitgebalanceerde motoren die ongeblazen enorm krachtig kunnen zijn. Het aansturen van het Twin Spark systeem is geen enkel probleem, net als de on-off nokkenas verstelling (VVT). Ook hebben we ombouwprojecten ondersteund waar deze motoren waren voorzien van een turbo. Onder andere Novitec heeft kits gemaakt voor deze motoren. Alleen was de elektronica daarvan dramatisch. Met de EFIgnition komt deze kit echt tot zijn recht. Bij de latere modellen waarvan de toerenteller en de watertemperatuur over de CAN bus loop: Geen probleem. De EFIgnition beschikt over een CANbus chip en geeft het dashboard de benodigde informatie.

Alfa 147 Turbo

Hier werken we aan een Alfa Romeo 147 met een turbokit 

 

Benodigdheden

  • ECU + Kabelboom
  • MAP sensor
  • Lucht temperatuur sensor
  • Breedband lambda sensor
  • vierkanaals ontstekingdriver
  • Stappenmotor
  • Boost-control solonoid voor de turbo-motoren
  • Installatie pakket

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel