Boost control ventiel
Turbotechniek is een mooie manier om meer uit een motor te halen. Met de EFIgnition kunnen we de turbodruk zelfs regelen. Met het Boost Control ventiel. Of beter bekend als Boost Control Solonoid.
Normaal gesproken loopt er een leiding van de drukzijde van de turbo naar de Wastegate Actuator. We kunnen hier de Boost Control Solonoid tussen plaatsen. Op de Borg Warner EFR turbo hieronder zit deze zelfs al standaard ingebouwd.
De Boost Control Solonoid geeft in rust de druk door van de drukzijde van de turbo naar de wastegate actuator. De wastgate actuator werkt met een perscilinder en een veer. Op het moment dat de druk groter wordt zal de veer ingedrukt worden en een klep in de turbo openen, waardoor de uitlaatgassen niet meer door het turbinehuis gaan, maar via een bypass de uitlaat in lopen. De turbo stopt daardoor met druk opbouwen.
Universele Boost Control Solonoid
Met de Boost Control Solonoid kunnen we de druk enkel verhogen. Het is dus zaak voor een Wastegate Actuator te kiezen met een lage openingsdruk. Deze laagste druk is niet manipuleerbaar door de EFIgnition. De EFIgnition kan op basis van gaspedaalstand en toerental de turbodruk verhogen. Zo hebben we geen enorme turbodruk als we het gaspedaal niet diep intrappen. En krijgen we meer turbodruk naarmate we meer gas geven. Daardoor ontstaat het gevoel van atmosferisch aangezogen motor, maar dan met veel meer koppel.