Koelvloeistof temperatuur sensor
Koude start
De motor heeft bij koude start tot wel 80% extra brandstof nodig. We kunnen dit vastleggen in het warmup enrichment menu. Zouden we geen motor temperatuur sensor hebben dan zouden we geen extra brandstof toe kunnen voegen. We willen we bij een koude motor een wat rijker mengsel en het toerental iets hoger afgesteld hebben. Om afslaan te voorkomen en zodat de motor mooier rond draait. Registratie van de motortemperatuur is dus belangrijk.
Warmup Enrichement Curve
Temperatuurbewaking
Daarnaast kan de koelvloeistof temperatuur sensor een te hoge temperatuur waarnemen en een ventilator op de radiateur inschakelen. Soms koelt de motor op de snelweg juist weer te ver af. Dan is de thermostaat kapot. In de software van de EFIgnition is dit meteen zichtbaar.
De temperatuur aanwijzing in TunerStudio
NTC Thermistor
De sensor bevat een NTC Thermistor. Dat betekent dat met het toe- of afnemen van de temperatuur de weerstand veranderd. De EFIgnition registreert deze weerstand en zet deze om in een temperatuur.
Universele sensor
Doordat het mogelijk is de karakterestiek van de sensor te programmeren in de software kan iedere sensor gebruikt worden. Maar het dient wel een dubbelpolige sensor te zijn zodat de sensor geen elektrisch contact maakt met de motor. Sommige Volvo sensoren zijn dubbelpolig maar maken toch contact met de motor. Deze sensoren zijn dan niet bruikbaar.