Stappenmotor stationair omlooplucht klep

De EFIgnition ondersteunt ook een stappenmotor. De stappenmotor werkt letterlijk met stapjes en is daardoor heel precies. Het is iets lastiger om goed af te stellen, maar daarna is het resultaat wel beter.

Op de EFIgnition zitten vier draden welke de stappenmotor kunnen sturen. Ze werken in paren. Dradenpaar 1A en 1B verzorgen de stroom voor spoel 1. Dradenpaar 2A en 2B verzorgen de stroom voor spoel 2.

Het is een interessante schakeling. In rust komt er uit draad 1A en 2A een spanning van 12 volt. Dr draden 1B en 2B zijn massa. Als er een stap genomen moet worden draait het om, 1B en 2B worden nu 12 volt en 1A en 2A worden nu massa. De kanalen 1 en 2 kunnen onafhankelijk van elkaar schakelen. Zo ontstaat er in de motor steeds weer op een andere plek magnetisme die de klep een stapje verder open of dicht stelt.

Vrij programmeerbaar - gebruik een diode (1N4007)

Als we geen stappenmotor gebruiken dan zijn deze 2 kanalen beschikbaar om iets anders mee te doen. Bijvoobeeld om een relais voor een koelmotor te schakelen. De draden 1A en 1B horen dan bij elkaar. 1A komt dan op de aansluiting 85 van het relais, aansluiting 1B komt nu op aansluiting 86 van het relais. Aansluiting 30 gaat via een zekering naar de accuplus. Aansluiting 87 gaat naar de koelmotor. 

Maar nu werkt het nog niet. Want er zal stroom lopen door de relaisspoel. Op 1A staat immers 12 volt, 1B geeft massa. Het relais zal schakelen. Als de functie actief maken zal er op 1A massa komen en op 1B 12 volt. Het relais blijft ingeschakeld. Een relais in serie met deze draden met de sper in richting van draad 1A voorkomt dit. Het relais is nu in normale toestand niet ingeschakeld. Wordt de functie actief dan kan er stroom lopen van draad 1B naar het relais, door de diode naar draad 1A.

Let op dat u het juiste relais gebruikt. Deze mag geen diode bevatten.

 

 

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel