Navigatie

Mazda

MX-5 / Miata

Dit is een zeer gewilde auto voor een turbo conversie. We hebben er zelf een gekocht en omgebouwd naar het EFIgnition motormanagement systeem. Zelfs zonder turbo gaf dat al een enorme verbetering ten opzichte van het standaard systeem doordat de luchtweger uit de inlaat verwijderd kon worden.

Er is een gietijzeren log-style spruitstuk gebruikt met een turbo van een Volvo 740. Deze turbo hebben we voorzien van nieuwe lagertjes en is geheel gereinigd. De eerste 1.6 motoren hadden een compressieverhouding van 1:9 dus de originele zuigers zijn uitstekend geschikt voor een turbo ombouw. Alleen bij een turbodruk van boven de 0,8 bar zijn de drijfstangen niet sterk genoeg en gaan ze buigen. Omdat de auto is gekocht met een kapotte motor hebben we een nieuwe motor opgebouwd met de originele zuigers maar met versterkte drijfstangen.

 Er is een intercooler geplaatst. Samen met grotere 440cc/minuut injectoren

Plaatsen van de intercooler, past de bumper nog ?

Verder is de motor voorzien van een Boost-control solonoid waarmee de turbodruk wordt afgeregeld op de gasklepstand. Hoe dieper je het gas in trapt, hoe meer boost je krijgt. Dit LIJKT voor de hand liggend, maar turbomotoren maken vaak bij een kleine gasklepstand al veel boost. Door boost-control toe te passen is het geheel weer doseerbaar. Ook kan de turbodruk hoger worden afgesteld dan de waste-gate veerdruk.

Het ontsteking systeem van de Mazda MX-5 1.6 is niet heel sterk. De kabels en bobine's slaan nog wel eens door. De laad-tijd van de bobine is lang (circa 5ms) en de bobine's zijn niet echt heel krachtig. Dus hebben we deze motor meteen voorzien van een bobine per cilinder. Dit kan alleen als je ook het motormanagement systeem aanpast op de kortere laad-tijd. In ons geval natuurlijk de EFIgnition.

COP's geplaatst en bedrading (tijdelijk) aangepast voor de EFIgnition.

De Mazda MX-5 motor is oorspronkelijk ontwikkeld voor de Mazda 323 GTX. Dit is een een turbo variant met vierwiel aandrijving. De motor lag in die auto dwars voorin. Bij de MX-5 ligt ze in lengterichting. Mazda is redelijk lui geweest en heeft een nieuwe thermostaat aansluiting aan de voorkant van de motor gemaakt. De achterste cilinders krijgen daardoor te weinig koeling. Zelfs als de motor nog standaard is lukt het je deze aan de kook te krijgen als je vlot een berg op rijdt. Door de waterslang weer aan te sluiten op de originele plek achterop de motor wordt de koeling beduidend verbeterd. Men noemt dit een "Coolant re-route". Er zijn een paar onderdeeltjes voor nodig die we zelf hebben gemaakt.

Met het nieuwe koppel van de motor werd traktie een groot probleem. Je hebt vrij snel wielspin en met een open differentieel helaas maar op 1 wiel. Daarom werd een sperdifferentieel uit de 1.8 versie gemonteerd. Dit differentieel is een stuk betrouwbaarder. En een sperdifferentieel geeft veel meer traktie. Of wielspin op beide wielen...

Vervolgens is de auto veranderd in een absolute hooligan. Zelfs in 3e versnelling presteerde het olijke autootje het nog om zwarte strepen te trekken. Vaak ook onbedoeld. Was de motor dan echt zo krachtig ? Ja. Maar dat was niet de oorzaak. De originele schokdempers waren zo goed als leeg waardoor de uitgaande slag niet meer gedempt was. Bij een hobbel probeerde de auto je letterlijk uit de auto te gooien. De originele schokdempers zijn door Koni-geel schokdempers vervangen. Maar die werken totaal niet op een MX-5. Softe ingaande demping, maar niet fijn aansprekend. Zeer sterke uitgaande demping, maar ook weer slecht aansprekend. Het resultaat was dat het wiel niet mooi het wegdek volgde en bij de minste glooing al traktie verloor. Een zeer spannend rijgedrag met heel wat onbedoelde drifts tot gevolg. Dat lijkt leuk. Maar het was gewoon zeer listig. Uiteindelijk zijn de Koni dempers dus vervangen door Tractive suspension schokdempers. Dat transformeerde de auto met dezelde veren tot een soepel rijdende auto. Het spannende was er opeens wel af, de auto werd weer voorspelbaar. Dat lijkt jammer, maar het was een opluchting dat de auto je nu niet meer probeerte te vermoorden.

De auto heeft een jaar lang als testauto voor de EFIgnition prototypen dienst gedaan. En wow, wat loopt dat kleine 1.6 motortje mooi. Vooral op vakantie is het heel aangenaam in zijn 5e versnelling door een dorpje te touren. Om vervolgens bij einde bebouwde kom zonder te schakelen als een catapult afgeschoten te worden als je het gas intrapt. Koppel, koppel, koppel en een lage voertuigmassa maakt het allemaal erg lichtvoetig. Het testen was zeker geen straf met deze auto.

MX-5 ITB

Een heel ander project is een MX-5 op ITB's van een motorfiets. 

Hier geen koppel in overvloed, maar ruwe atmosferische PK's. En dat is ook enorm genieten. Je moet het motortje lekker op toeren houden en het zet je echt aan het werk. Een heel andere rijbeleving met een heerlijk geluid. We kunnen er veel over vertellen. Maar het filmpje spreekt voor zich!

Atmosferisch aangezogen Mazda MX-5 / Miata op motorfiets ITB's

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2019 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel