Navigatie

Lucht temperatuur sensor

 

Luchtdichtheid

De luchtdichtheid bestaat uit 2 componenten.

  1. De luchtdruk (gemeten met de MAP sensor)
  2. De lucht temperatuur

Om de lucht temperatuur te meten plaatsen we een sensor in het inlaattraject. Het liefst niet in het spruitstuk. Daar zou de sensor een verkeerde meting kunnen doen door de opwarming van de motor. Ergens voor de gasklep is ideaal.

IAT sensor

Bosch IAT sensor

De gebruikte sensor is een zogenaamde NTC thermistor. Deze sensor geeft een X weerstand op een Y temperatuur. De curve is niet lineair. We kunnen de karakterestiek van de sensor in de EFIgnition programmeren.

De NTC curve van de Bosch IAT

De lucht temperatuur sensor kent een aantal namen:

  • Air Intake Temperature sensor (IAT) 
  • Manifold Air Temperature sensor (MAT)

Samen met de MAP sensor kunnen we de luchtdichtheid en dus de hoeveelheid lucht die de motor instroomt bepalen. Als we rekenen aan de luchtdichtheid dan zien we dat naast de druk, de temperatuur een grote invloed kan hebben. De luchtdichtheid veranderd namelijk circa 8% als de temperatuur 20 graden daalt of stijgt.

Uiteraard moeten we dit compenseren. Anders zal de motor bij zeer koude lucht te arm lopen en bij zeer warme lucht te rijk. De aanpassingcurve zit standaard al in de basismap van de EFIgnition, maar het is mogelijk deze aan te passen.

De MAT correctie curve

Aanpassing ontstekngstijdstip op basis van MAT (Manifold Air Temperature)

De snelheid van verbranding wordt beinvloed door de eind-compressie temperatuur. Als de inlaatlucht temperatuur hoog is, zal de verbranding sneller verlopen en dienen we de ontsteking later te laten plaatsvinden om op hetzelfde moment de piekdruk boven de zuiger te hebben.

We kunnen op basis van de gemeten lucht temperatuur een correctie instellen van het ontsteekmoment. Zo voorkomen we dat de motor gaat detoneren als de turbo opwarmt en daardoor hogere inlaatlucht temperaturen geeft.

De MAT-Based-Timing-Retard Curve

 

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2017 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel