Navigatie

Communicatie / Bluetooth

De EFIgnition beschikt over 4 mogelijke communicatie aansluitingen:

  • USB
  • RS232
  • CAN
  • Bluetooth

USB

De USB chip is afkomstig van FTDI en u kunt op de website van FTDI de benodigde drivers downloaden.

RS232

Dit is dé industriestandaard om met processoren te communiceren. Het is sneller dan USB. Maar op USB wordt de maximale snelheid al behaald, dus daarvoor hebben we het niet nodig. Het is vooral stabieler. RS232 is veel minder gevoelig voor signaalstoring door bijvoorbeeld de ontsteking. De RS232 aansluiting zit verwerkt achter de ronde beschermkap. Er is een verloopkabel nodig.

CAN

De CANbus aansluitingen worden vooral gebruikt om te communiceren met externe apparaten zoals displays. Bij bijvoorbeeld Alfa Romeo en Fiat werkt het dashbaord alleen als je ook de CAN-bus aansluit. Maar ook vrij programmeerbare dasboards zoals van AIM kunnen worden aangesloten op de CAN-bus.

BlueTooth

De EFIgnition beschikt standaard over Bluetooth. We hebben zeer veel aandacht besteed aan de antenne om een zo'n optimaal mogelijk bereik te krijgen. We halen in vrije lucht gemakkelijk 70 meter. Met een cross-auto die rondjes reed op de parkeerplaats konden we ook verbinding blijven houden. En ook in auto's als de Porsche 911 waar de ECU helemaal achterin de auto zit en het signaal wordt verstoord door de motor, schutboard en de persoon achter de laptop kunnen we gewoon draadloos de motor afstellen. Ook in de Dyno-room is Bluetooth erg gemakkelijk. Je hoeft niet meer in dezelfde ruimte te zijn om de motor af te stellen.

BlueTooth is wat trager dan USB en RS232. Maar nog altijd haal je de maximale uitlees- en datalog snelheden. In 99% van de gevallen gebruiken wij dus de BlueTooth verbinding om ECU's en motoren af te stellen. Het enige nadeel van Bluetooth is dat het even duurt voor de verbinding opnieuw is opgebouwd na een herstart. Bij auto's waar het contact uit moet voor een herstart is dus soms een USB of RS232 verbinding handiger.

BlueTooth blijkt bijzonder ongevoelig te zijn voor storingsbronnen van het ontsteking systeem. Daar waar je dus met USB verbinding uitvallers kan krijgen bij gebruik van een lekkende bobine, slechte bougiekabel of niet-ontstoorde bougie, is dat met bluetooth NIET het geval. De verbinding blijft gewoon mooi stabiel.

Bluetooth PIN code

Idere EFIgnition heeft een unieke Bluetooth PIN code. Dit om te voorkomen dat je op het circuit of bij de meeting "gehacked" wordt. Ik heb zelf wel eens op Zandvoort kunnen neuzen in een auto van een concurent welke Bluetooth code "1234" had. En dat zou niet mogen kunnen. Vandaar de unieke code.

Waar vind je nu die code ? Het betreft een 4 cijferige code. Deze begint altijd met het laatste cijfer van het bouwjaar. Bijvoorbeeld een 7 of een 8. Gevolgd door de laatste 3 cijfers van het serienummer. Deze kan je vinden op het stickertje in de 40p connector van de ECU. In het onderstaande voorbeeld is de EFIgnition geproduceerd in 2018. De BlueTooth code is voor deze EFIgnition dus "8486".

 

App's (Android)

Voor Android zijn er inmiddels heel veel app's verschenen. Een van de betere is MSDroid. Maar ook ShadowDash is een fijne app. Kijk ook eens naar Real-Dash! Het android toestel kan via Bluetooth verbinding maken met de EFIgnition en zo de data uitlezen. In theorie kan je zelfs de auto afstellen met een telefoon of tablet. Alleen is het door het ontbreken van een toetsenbord wel een beetje lastig werken.

Apple

Ook voor Apple zijn er app's. Denk aan MobiSquirt en Real-Dash. Echter heeft de ECU een Bleutooth 2.0 chip. En Apple communiceert alleen met apparaten met een BlueTooth 4.0 chip. Daarnaast ondersteunen de App's alleen een signaal over WiFi. Het is mogelijk een WiFi dongle aan te sluiten op de RS232 poort van de EFIgnition.

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2019 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel