Navigatie

Capacitief systeem

Door een hoogfrequent omvormer wordt spanning opgevoerd tot circa 500 volt. Deze spanning wordt opgeslagen in een condensator. Als de EFIgnition een signaal aan de ontsteekmodule geeft, zal de condensator worden ontladen over de bobine. Daardoor ontstaat een bougievonk met een zeer hoge spanning.

Voordelen:

  • Deze vonk zal zeer moeilijk ontvlambare mengsels kunnen ontsteken.
  • De oplaadtijd van de bobine is zeer kort.

Nadelen:

  • De vonk ENERGIE is lager dan die van een standaard inductief systeem
  • Stelt hoge eissen aan hoogspanningkabels en componenten
  • De omvormer is prijzig

Doordat de oplaadtijd van de condensator en bobine zo kort is kan er kort achter elkaar een vonk optreden. Bijvoorbeeld meerdere keren in dezelfde slag op dezelfde bobine. Zo weet je zeker dat het mengsel tot ontsteking komt.

Maar er is nog een voordeel. Als we als voorbeeld eens een opgevoerde V8 gebruiken. We laten deze motor 6000 toeren draaien en we gebruiken een verdelerontsteking, dan komen we in de problemen met een inductief oplaadsysteem voor de bobine. De normale laadtijd van een conventionele bobine is circa 2,3 milliseconde. De vonkduur is ongeveer 1 milliseconde.

6000 toeren per minuut / 60 seconden = 100 toeren per seconde.

1 seconde delen door 100 toeren geeft 10 milliseconde per omwenteling.

Omdat het een vierslag V8 motor is hebben we 8 vonken nodig per 2 volledige motorrotaties.

20 milliseconde / 8 cilinders = 2,5 milliseconden

We hadden echter afgesproken dat we voor een sterke vonk 2,3 milliseconde laadtijd nodig hadden en 1 milliseconde vonkduur. Dit komt neer op 3,3 milliseconde. Deze tijd is er niet! De ECU reserveert tijd voor de vonk en laat dus de laadtijd van de bobine korter worden. De bobine wordt dus minder sterk geladen, namelijk met nog maar 1,5 milliseconde. De vonk zal daardoor beduidend zwakker worden.

De oplossing is een cappacitief systeem. Deze kan laden in minder dan 1 milliseconde en de vonkduur is ook veel korter. Je hebt dan ruim voldoende tijd om een goede vonk op te bouwen. Dus eigenlijk alleen bij verdelersystemen met 6 of meer cilinders heeft capacitieve ontsteking zin.

MSD 6A

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2017 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel