Navigatie

Toerental opnemer

De toerentalopnemer is de belangrijkste sensor van het motormanagement systeem. Behalve het toerental bepaalt deze sensor samen met het triggerwheel ook de krukas positie.

Naast een krukas positie sensor kan ook een nokkenas positie sensor gebruikt worden.

De sensoren zijn er in 3 varianten.

  1. De Variable Reluctance sensor
  2. De HALL effect sensor
  3. De OPTO sensor

De VR sensor

Deze sensor bestaat uit een magneet waaromheen een spoel is gewikkeld. Door nu een stuk metaal naar de sensor toe te bewegen zal het magnetisch veld veranderen. Hetzelfde gebeurd als we het metaal weer wegtrekken van de sensor. Het veranderende magnetische veld in de spoel van de sensor zal een spanning opwekken. Als het metalen object er naar toe beweegt zal de spanning positief zijn, als het metalen object er vanaf beweegt zal de spanning negatief zijn. Het signaal wat van de sensor komt is dus een wisselend positieve en negatieve spanning. Een wisselspanning. Voor iedere tand van het triggerwheel zien we een nieuwe sinus.

De spanning die deze sensor opwekt verschilt. Bij start-toerental zal dit ongeveer 1 Volt zijn (gemeten in de AC stand). Dit kan wel oplopen tot 100 Volt als de motor veel toeren maakt.

VR sensor

De HALL effect sensor

Reageert op magnetisme. Deze sensor heeft een eigen magneet, maar ook een stukje electronica die reageert op de nabijheid van een magneet. In het geval van een HALL sensor met ingebouwde magneet zorgt het metaal van het triggerwheel ervoor dat het magnetisme bij de sensor komt. De meeste HALL sensoren zullen een massa signaal geven als er metaal in de buurt is. Het massa signaal wordt onderbroken als er geen metaal in de buurt is. De sensor produceert dus geen sinus en de spanning is niet meetbaar. Er is een "pull-up" weerstand nodig om er een schakelend signaal van te maken.

HALL sensor

VR of HALL sensor

We gebruiken als krukas sensor meestal een VR sensor. Als nokkenas sensor gebruiken we meestal een HALL sensor. Het verschil kunnen we soms zien en altijd meten.

Een HALL sensor heeft ALTIJD 3 aansluitingen. Namelijk een voeding (+), een massa (-) en een signaal (0).

Een VR sensor heeft soms 2 aansluitingen en als het een type met een draad betreft heeft ze meestal 3 aansluitingen. Tussen 2 aansluitingen kan je de spoel meten. Deze zal een weerstand van tussen de 150 en 1200 Ohm geven. Op de derde draad meet je niets. Dit is de afscherming van de draad. De afscherming zorgt ervoor dat er geen storing in het signaal kan ontstaan door invloeden van andere bedrading. Bij de ECU dient deze afscherming aan massa gelegd te worden. Bij een HALL sensor meten we veel hogere weerstandswaarden.

OPTO sensor

Dit is een lichtsluis sensor. Deze komt voor in sommige Japanse auto's. Bijvoorbeeld in het 4G63 systeem van Mitsubishi, toegepast in onder andere de eerste Mazda MX-5. Qua aansluiting in identificatie gedraagd deze zich  hetzelfde als de HALL sensor.

OPTO sensor

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2017 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel