Injectoren

Injectoren zijn er in veel diverse uitvoeringen. 

Daarbij is het belangrijk dat we de juiste injectoren kunnen herkennen en selecteren op onderstaande criteria:

  • Ohmse weerstand of impedantie
  • Pasvorm / uitvoering
  • Opbrengsthoeveelheid in cc per minuut (cc/min)

Ohmse weerstand van injectoren.

Ruwweg kunnen we de injectoren qua impedantie in 2 groepen indelen:

  • < 4 Ohm = Laag impedantie injector
  • >10 Ohm = Hoog impedantie injector

Laag impedante injectoren

Worden standaard NIET ondersteund door de EFIgnition. Deze injectoren hebben een spoel met zeer lage weerstand. Daardoor loopt er een zeer hoge stroom. De enige correcte manier van aansturen van deze injectoren is door middel van een "Peak&Hold" schakeling. De injector wordt dan op 4 Ampere open getrokken waarna de stroom teruggeknepen wordt naar 1 Ampere. Door de hoge openingsstroom wordt de injector snel open getrokken en door de lage houdstroom valt deze ook snel weer dicht. De techniek van laag impedantie injectoren is achterhaald door moderne injectoren met een zeer lage inertia voor de afsluiter waardoor geen sterke spoel meer nodig is.

Hoog impedantie injectoren

Deze injectoren worden ondersteund door de EFIgntion. De moderne typen geven een zeer korte en stabiele openingstijd. De latere typen van deze injectoren geven een heel mooie verneveling waardoor er weinig neerslag in de inlaat optreedt. De motor loopt daardoor zuiniger en stabieler.

Pasvorm

Qua pasvorm zijn er diverse injectoren. De lengtes varieren, maar ook de vorm en de afsluiting in de kop en op de fuel rail.

De meest bekende injectoren:

  • Bosch style
    • EV1
    • EV6
    • EV14
  • Varianten op de Bosch style
  • Pico injector
  • EV12
  • Denso style injectoren
  • Botum feed injectoren

Injectorflow

De opbrengst van de injector is zeer belangrijk. Deze moet groot genoeg zijn om onder vollast op maximaal toerental nog voldoende brandstof te kunnen inspuiten in de korte beschikbare tijd. Maar aan de andere kant mag deze niet te groot zijn zodat de doseerbaarheid in deellast/stationairloop nog voldoende is.

Er zijn diverse calculators te vinden om de juiste injectorgrootte te bereken.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel