Gasklep positie sensor

Deze sensor registreert de positie en beweging van de gasklep. Daar kunnen een aantal gedragingen aan gekoppeld worden. De gasklep positie of TPS sensor is een potentiometer (variabele weerstand). Er wordt een 5 Volt voeding op aangesloten, een sensormassa en de output is een 0-5Volt spanning. Het is wel belangrijk de sensor goed aan te sluiten. Anders wordt de sensor een regelbare kortsluiting!

De Throttle Position Sensor (TPS)

Het is belangrijk de sensor in het midden van zijn werkgebied te positioneren. Zo zal bij de uiterste gasklepstand nooit de aanslag van de sensor geraakt worden. De nul- en vollast afstelling kan worden gecalibreerd in de software van de EFIgnition.

TPS nul- en vollast calibratie

Acceleratie verrijking

Bij plotselinge lastwisselingen reageert de MAP sensor te traag op de veranderende druk in het spruitstuk. De gasklep registreert dit al eerder en kan extra brandstof inspuiten om de motor mooi te laten accelereren. Deze extra hoeveelheid brandstof kunnen we instellen op basis van hoe snel de gasklep opent.

Acceleration Curve

Over-Run Fuel Cut

Daarnaast kan de EFIgnition de brandstof toevoer stop zetten als er een hoog toerental, een hoog motorvaccuum en een gasklep positie van 0 gemeten wordt. Dit heet Decceleratie stop. Dit kan behoorlijk in het brandstof verbruik schelen. We hebben besparingen gezien van ruim 10%.

Over-rrun Fuel Cut

Idle Load Advance Timing

De ontsteking van de motor draait op een kenveld. De waarden worden op basis van onderdruk in het spruitstuk en motortoerental bepaald. Nu kan tijdens stationairloop de druk in het spruitstuk iets wisselen, waardoor het moment van ontsteken zal veranderen. Dit is niet wenselijk. Aan de andere kant willen we eigenlijk dat als de motor drijgt af te slaan, de ontsteking vervroegd wordt. Dit kan door te herkennen dat de motor stationair draait. Het toerental is dan laag en de gasklep positie is 0. De ontsteking schakelt nu over op een eigen kenveld en loopt daardoor rustiger.

Idle Load Advance Timing

AlphaN en ITB modus

Bij projecten waar weinig of geen motorvaccum aanwezig is (motoren met Individual Throttle Bodies) kunnen we met de MAP sensor de luchthoeveelheid in de motor niet goed bepalen. We kunnen de EFIgnition dan instellen op AlphaN. De Y-as van het kenveld wordt nu niet door de MAP sensor bepaald, maar door de TPS sensor. Overigens is in de ITB mode een mix van MAP en TPS mogelijk.

ITB's of Individual Throttle Bodies. Afstellen op AlphaN of ITB modus

Power off

Als laatste zouden we apparaten kunnen uitzetten als we vol gas geven. Bijvoorbeeld de airconditioning. Of de dynamo. In dit geval boven een gasklepopening van 85% en boven de 3000 toeren.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2024 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel