Navigatie

Wideband lambda systemen

  • De motor loopt uitstekend. Maar staat deze ook goed afgesteld?
  • Of loopt de motor juist niet goed, maar heeft u geen idee waaraan het ligt?

U komt er pas achter als u het mengsel op correcte wijze kan meten.

Een motor die op een te rijk mengsel loopt, loopt vaak zeer netjes rond en pakt goed op.

Helaas komt er door de onvolledige verbranding veel roet vrij en gaat er brandstof verloren. Grotendeels zal het roet en overschot aan brandstof door de uitlaat de atmosfeer in verdwijnen.

Kostbare brandstof wordt verspild, de motor kent hogere slijtage door ontvetting van de cilinderwand, vervuiling van de zuigerveergroeven en verdunning van de olie met brandstof. Dit is geen wenselijke situatie. Een goed lopende motor draait zuinig, schoon en krachtig.

Met een breedband lambda systeem kunt u tijdens het rijden vaststellen of uw motor op het correcte mengsel draait.

Er bestaan ruwweg 2 typen lambda sensoren:

  • De "sprong" sensor
  • De breedband lambda sensor

De "sprong" sensor

De "sprong" sensor dankt zijn naam aan zijn uitgangskarakteristiek. Zijn uitgangsspanning ligt tussen de 0,2 en 1,2 volt. Bij een stochiometrisch mengsel zal de "sprong" sensor een spanning afgeven van circa 0,7 volt. Het meetbereik is echter zo krap dat we in de praktijk de spanning zullen zien "springen" van 0,2 naar 1,2 volt. De mengselsamenstellingen die voor ons belangrijk zijn, liggen buiten het meetbereik van de sprongsensor. De sprongsensor wordt door fabrikanten uitsluitend gebruikt om in deellast een naregeling te hebben om aan de emissie eisen te kunnen voldoen. Onder vollast wordt de sprongsensor genegeerd door de standaard ECU.

De Wideband Lambda sensor

Deze sensor kan in een heel breed bereik het mengsel vaststellen. In het geval van de Innovate Motorsport LC-2 liggen die waarden tussen de 7,5 en 22,5 kilogram lucht met 1 kilogram benzine. Ideaal draait de motor lichtbelast op een mengsel van circa 15,4 kilo lucht op 1 kg benzine en volledig belast op circa 12,6 kilo lucht op 1 kilo benzine. Beide waarden liggen buiten het bereik van de "sprong" sensor, maar ruim binnen het bereik van de breedband lambda sensor.

  • Een wideband lambda systeem is zeer belangrijk zodat de volledig vrij programmeerbare ECU goed ingesteld kan worden.

Het juiste mengsel onder de juiste omstandigheden zorgt voor lange levensduur en optimale prestaties

Voor het optimaal presteren is de hoogste verbrandingsnelheid van belang. Daarom moet het lucht-brandstof mengsel precies goed zijn. Een te rijk mengsel betekent verspilling en zal de motor doen vervuilen en verslijten en zal minder rendement/vermogen opleveren.

Een te arm mengsel zal een zeer hoge verbrandingstemperatuur geven waardoor de motor kan gaan detoneren. Detonatie is zeer gevaarlijk en kan binnen enkele seconden de motor volledig verwoesten.

De natuurkunde bepaalt voor ons dat we onder verschillende omstandigheden andere mengselsamenstellingen willen hebben. Als de motor licht belast is, draait deze zuiniger op een ietwat arm mengsel. Als de motor zwaar belast is, geeft deze een hoger vermogen op een iets rijker mengsel bij koelere verbrandingstemperaturen.

Een vrij programmeerbare ECU in combinatie met een breedband lambda systeem geeft u ongekende vrijheden voor optimale motorprestaties, efficientie en levensduur.

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2016 - 2017 EFIgnition | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel